WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.

Litenky

Greenspan nad Libní

První expozice nového pražského centra moderního umění DOX vítá v kapitalismu.
Helena Povolná

Těžko identifikovatelný, pro někoho možná známky senility jevící úsměv Alana Greenspana září nyní ve velikosti mnoha metrů čtverečních nad pražskou Libní. A to přesně nad místy, kde bylo 19. října otevřeno nové ambiciózní centrum moderního umění, galerie DOX.


Tvář muže, jehož slovo dokáže zapříčinit krach státu, podle založení láká či odrazuje návštěvníky první zdejší expozice. Tu kurátoři vedeni uměleckým šéfem projektu, bývalým ředitelem Národní galerie, Jaroslavem Andělem nazvali Vítejte v kapitalismu! Název si vypůjčili od španělského výtvarníka a bývalé popové star José-María Cana, který v DOX pod tímto názvem hostům slavnostního otevření dokonce osobně představil jednu ze svých expozic. Jde o sérii maximalistických enkaustik (tradiční techniky pravoslavných ikon) představujících stylizované výstřižky z novin, které si hrají s motivem ikon světa dnešního: oligarchy, průmyslníky nebo ekonomy, mezi nimi třeba právě Alanem Greenspanem.

V podobném duchu se nesou i jeho další jeho expozice instalované „ve věži“, jak říkají na české galerie neobvykle dobře informované a přívětivé slečny kustodky. Soubor Proč pronajímat, co můžete koupit pracuje s výřezy z novinových inzerátů s náležitým obrazovým doprovodem nabízejících služby prostitutek. O patro níže instalované Financial Times přinášejí symboly tohoto vlivného listu – na typicky růžovém pozadí vyvedené grafy o pohybech cen nejdůležitějších burzovních titulů. Závěrečná instalace Černé na bílém zvětšeninami kontroverzních novinových titulků ironizuje svůj vlastní název, tedy schopnost médií zobrazovat pravdu.

Dominantního Cana doplňuje monumentální, ale například návštěvníkům Městské knihovny v Praze dobře známá instalace Sediment od Mateje Kréna. Vzhledem k tomu, do jakých rozměrů a tím i významových kontextů dokázal Krén v Sedimentu svůj nápad – vrstvit knihy a konfrontovat tak jejich symbolickou hodnotu a materiální existenci – rozvinout, stojí za to další variaci na toto téma umístěnou v DOX vidět.

Takzvaná nová média reprezentuje videoinstalace Falling Times od Michaela Bielického a Kamily B. Richter, která otevírá další zajímavé téma: vše do sebe pojímající a vše znečisťující informační tok. Jakoby stranou stojí instalace prezentující projekt uměleckého Archivu, který od roku 1984 sestavuje teoretik Jiří Hůla. Do prostoru jakéhosi bludiště ji za pomoci banánových krabic zhmotnil výtvarník Dominik Lang. Počáteční nejistotu, zda jste nepřišli na návštěvu uprostřed stěhování, ztratíte až během několika minut rozpačitého přešlapování, které má ale smysl překonat.

Ambicí galerie DOX, která vznikla ve skutečně impozantních industriálních prostorech renovovaných architektem Ivanem Kroupou, je stát se centrem srovnatelným s londýnskou Tate nebo Muzeem moderního umění v New Yorku. Iniciátor a mecenáš projektu Leoš Válka, který si do poradního sboru galerie přizval řadu zvučných jmen, říká, že v DOX chce umění otevřít lidem, jak je tomu ve světě zvykem. Ambice jsou to neskromné a koho by mohlo v Praze překvapit, že je při jejich realizaci, na rozdíl od výše zmíněných zahraničních kulturních stánků financovaných z veřejných rozpočtů, odkázán jen na pomoc osvícených soukromých dárců…

Snad i proto musela otevření tak nadějné galerie provázet skutečně masivní reklamní kampaň. Málokdy patří téměř všechny reklamní plochy podél pražské jižní spojky jednomu inzerentovi, tím spíš podniku kulturnímu. DOX vzniká v době paradoxů, simultánního přesycení a nedostatku. V prostoru zahlceném informacemi, který první expozice DOX ironizuje, je vše odsouzeno stát se klišé. A doplatila na to i ona sama: o všem, na co upozorňuje, jsme už četli nebo přemýšleli. Ale i to je výpověď celkem platná.

Jestli se v horizontu několika let bude globalizovaná intelektuální smetánka bavit hovory o tom, co právě vystavují v DOX v Praze, se můžeme zatím jen dohadovat. Za sebe mohu říct, že bych takovou diskusi poslouchala velmi ráda.

Helena Povolná

Vítejte v kapitalismu! galerie DOX, 19.10.2008–8.2.2009.

Více informací o galerii a doprovodném programu na www.doxprague.cz.

Tento text vyšel v časopise LitENky (Literární novinky), roč. 5, č. 1 (33), 24. 11. 2008.

(2. 11. 2008, 12:00, přidal uživatel helena.povolna)

Debata k článku


© Literární novinky 2004 - 2012 | ISSN 1804-7319 | redakce | mapa stránek
Prostor poskytuje: eldar.cz, web klokánek