WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.

Litenky

Amarcord, Macondo a… Volver

Anna Vondřichová

Natočit film o světě, kde existují a fungují zákony zcela odlišné od těch, na které jsme zvyklí, není v dnešní době nic ojedinělého. Ať už jde o žánr fantasy, sci-fi nebo animovanou pohádku, diváka většinou již máloco překvapí. Potíže ale nastanou ve chvíli, kdy se příběh (literární či filmový) pohybuje na hranici mezi realitou a čímsi nadpřirozeným.


Poslední film Pedra Almodóvara s názvem Volver běží v českých kinech již od 28. 9. a je obecně přijímán velmi kladně (cena za nejlepší scénář na MFF v Cannes). “Volver“ znamená ve španělštině návrat a jsou to právě návraty, které tvoří jeden z hlavních motivů celého díla. Za prvé jde o návrat režiséra do krajiny jeho dětství, za druhé o mnohé návraty samotných postav. Almodóvar sám prohlásil, že město, ve kterém se děj odehrává, je odrazem jeho vzpomínek na kraj La Mancha, a právě z tohoto důvodu není vylíčeno realisticky. Jde o město podobné Felliniho Amarcordu, Macondu Garcíi Márqueze, město existující v našich představách, které dovolí, aby zde navzdory všem fyzikálním zákonům měla hlavní slovo fantazie. Jde o místo, kde žije největší počet bláznů na celkový počet obyvatel, a navíc tu zrovna řádí východní větry a šíří ničivé požáry (doslova i obrazně). Nejde o idealizovaný ostrov harmonie a bezpečí, hrdinové řeší problémy velmi reálné a současné.

Volver začíná i končí smrtí, přičemž obě události jsou navzájem pevně spjaty. Ani jedna z nich však není zobrazena přímo, Almodóvar se nesnaží šokovat ani při pojednávání o tématech typických pro svá minulá díla: vražda, incest i nevěra hrají ve Volveru klíčovou roli, ale dozvídáme se o nich zprostředkovaně, popřípadě jsou nám podávány téměř groteskní formou (dovedete si, milé dámy, představit, že byste tváří v tvář sousedovi stejně jako Penélope Cruz svedly manželovu ještě čerstvou krev na svém krku na “ženské potíže“?). Důležité však jsou důsledky těchto činů, a to nejen pro chvíli přítomnou, ale i pro budoucnost. Jedna z postav se v závěru filmu podivuje nad tím, že její zločin nikdy policie řádně nevyšetřila. Sama říká, že necítila úlevu, spíše si tím víc uvědomovala svoji vinu a rozhodla se vrátit “na místo činu“, aby se vyrovnala s následky a hlavně se svým svědomím. Na vinu i následné odpuštění musí ale být v Volveru vždy dva (dvě), matka Irene (Carmen Maura) se vrací, aby jí její dcera Raimunda (Penélope Cruz) odpustila, ale zároveň i Raimunda své matce odpustit potřebuje. Nejen proto, že “ženské bez chlapa je nejlíp s mámou“, ale hlavně proto, že i přes onoho kostlivce ve skříni (nelze prozradit) a spousty zlé krve ji miluje.

O ženách se říká, že jsou iracionální. S ženami ve Volveru to ale není tak snadné. Jsou impulzivní, nepředvídatelné a při každém setkání se hlasitě líbají na obě tváře. Podobají se místu, ve kterém žijí, ale zároveň jsou schopné jednat zcela pragmaticky a nezávisle. Vedou obchody, s chladnou hlavou společně ukryjí mrtvolu, avšak dokáží alespoň na chvíli uvěřit v existujícího ducha, jehož prvním přáním je nechat se ostříhat a obarvit. Muži ve filmu nejsou přítomní, ale neznamená to, že v něm nemají význam. Ba naopak, kvůli mužům se celý příběh odehrál, tím, že opustili své role v rodině a vztazích, dali ženám příležitost tyto role převzít.

Volver je film plný barev, španělské hudby a také jazykového humoru. Vypráví o jedné spletité rodinné historii, o vztahu dcer a matek, mužů a žen, o pochopení a odpuštění. A jednou z jeho mnoha záhad je, že to dokáže bez frázovitosti a kýče.

Režie: Pedro Almodóvar, hrají Penélope Cruz, Lola Duenas, Carmen Maura, Blanca Portillo, 2006

(23. 11. 2006, 12:00, přidal uživatel anna.holmanova)

Debata k článku

anna.vondrichova, 28 . 12 . 2006, 9:35
Děkuju za rady a připomínky ediční a redakční, omlouvám se za pozdní reakci. Recenzi jsem upravila, snad tu bude lepší. Nicméně, že je pro mne ve Volveru záhad mnoho, to klidně přiznám, ostatně, byl by to dobrý film, kdyby bylo vše nabíledni? Dobrý vstup do roku 2007, Anna Vondřichová


© Literární novinky 2004 - 2012 | ISSN 1804-7319 | redakce | mapa stránek
Prostor poskytuje: eldar.cz, web klokánek