WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.
Román pro ženy, romanticko-komerční komedie - Literární novinky

Román pro ženy, romanticko-komerční komedie


Lenka Dombrovská Slívová



Romantickou komedii typu Bridget Jonesová aby u nás člověk pohledal. Vieweghův Román pro ženy tento žánr připomíná, má stejně jako on dva základní pilíře - vtipnost (pokud jste už nečetli předlohu) a romantičnost (ta se v českých podmínkách nevyskytuje, leda tak v pohádkách).
Tento film vás opravdu může pobavit, pokud s tímto předsevzetím půjdete do kina a nebudete očekávat vysoce intelektuální humor. "Román" si na nic nehraje, je prostě komerční. Připomíná "zábavu" velkých nákupních center, časopisů typu Elle a Maxim a televize Nova (producenta filmu). A snad můžu prozradit předem, že se dočkáte i šťastného konce.
V roli čtyřicátnice Jany se představila úchvatná Simona Stašová, která dokázala zahrát stále mladou, svěží a rozvernou překladatelku, ale i stárnoucí a osamělou ženu. Výkon Marka Vašuta coby prvního milovníka Pažouta alias Olivera, který "něco" měl s Janou a teď má s její dcerou Laurou, byl rozpačitý. Romantika i alkoholika zahrál věrohodně, ale vtipné scény mu moc nešly. Objevem tohoto filmu je mladá a krásná herečka slovenského původu Zuzana Kanócz, škoda jen, že občas působí nepřirozeně, a nepřičítala bych to jen dabingu. Vedlejší role mají většinou také hvězdné obsazení, myslím tím tedy Miroslava Donutila, Stelu Zázvorkovou nebo Sašu Rašilova. Ve vedlejší roli Lauřiny kamarádky se objevuje i nová novácká hvězdička Laďka Něrgešová, která byla opravdu šíleně vtipná, ale pořád přemýšlím nad tím, jestli to nebyla karikatura.
Michal Viewegh napsal scénář podle své knihy. Dialogy se od předlohy vůbec neliší, ale to by asi bylo jen na škodu, protože Viewegh je v tomto ohledu opravdu dobrý. Kladem této komedie je i jistá ironie, ať už se jedná o zesměšňování prostředí reklamních agentur, nebo intelektuálů (to je vůbec nejoblíbenější Vieweghovo téma, ovšem až po parodování kritiků). Scénář také není o nic dramatičtější a nepředvídatelnější. Ve filmu je několik odvážnějších erotických scén, které působí na plátně nevkusně (u knihy nemáte tento pocit, Viewegh píše stylem, který vám předvádí sex jako nutnou součást příběhu). Také ozvláštnění příběhu je nudné a zbytečné, jedná se o scény z kadeřnictví, ve kterém je vlastně Laurou celý příběh převyprávěn.
Filip Renč v roli režiséra je vlastně totéž, co Michal Viewegh v roli spisovatele - oba talentovaní, ale postupem času zaprodaní komerci, proto kritizovaní. Petr Hojda coby kameraman nezklamal, po obrazové stránce je film opravdu působivý a v tomto ohledu vyniká nad jinou současnou českou produkci. Příjemnou komerci tohoto filmu úspěšně dokresluje hudba. Českofrancouzská Iva Frühlingová je známá především jako zpěvačka znělky Miss a její písnička je i v reklamě na minerální vodu, Support Lesbiens jsou právem označováni jako skupina, kterou poslouchají především sekretářky.
Román pro ženy zkonzumujete hned v multikině.


Román pro ženy, ČR, 2005.
Režie: Filip Renč, scénář: Michal Vievegh, kamera: Petr Hojda, hrají: Zuzana Kanócz, Simona Stašová, Marek Vašut, Miroslav Donutil, Stela Zázvorková a další.


LitENky č. 5/15, roč. 2004/2005

(17. 4. 2005, 12:00)

Literární novinky

© Literární novinky (http://litenky.ff.cuni.cz/) 2005
článek naleznete na adrese http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-1001