Venkovské štěstí
„Ze všeho nejhorší je zůstat sám“
Kateřina Lundáková, Karolína Demelová
Česká filmová plátna na sklonku února rozzářil snímek Venkovský učitel režiséra Bohdana Slámy. Všichni, kteří se rádi vypravují do kin za skutečnými zážitky, by neměli zůstat sedět doma. Film vypráví o životě, tíze a nebezpečí samoty, o pochopení, sebeuplatnění a především o hledání lásky.
Venkovský učitel navazuje na Divoké včely a Štěstí, o které se snažil režisér tento film „opřít“ především způsobem vyjadřování, onou „slámovskou esencí“, která všechny jeho snímky spojuje. Oproti předchozím filmům ale mohli tvůrci využít díky mezinárodní koprodukci opravdu štědrý rozpočet. Možná proto působí kamera přesvědčivěji a prostředí ještě sugestivněji.
Ústřední postavou, která na sebe váže všechny ostatní a sune děj dopředu, je Učitel. Poté, co se nevydaří jeho vztah s Přítelem, odjíždí z Prahy a opouští tak i své rodiče. Pražské gymnázium mění za venkovskou školu a naději, že konečně najde životní spokojenost. Na venkově se seznamuje se statkářkou Marií a jejím sedmnáctiletým synem, s nimiž navazuje zvláštní druh jakéhosi „samozřejmého“ přátelství, které nepotřebuje doplňující otázky. Křehce vznikající harmonii naruší příjezd Učitelova bývalého Přítele, který během krátké návštěvy nenávratně zpřetrhá vztahy mezi některými postavami. Na venkov pak proniká město ještě v osobě Chlapcovy pražské přítelkyně Berušky. Tereza Vořísková a Ladislav Šedivý tvoří báječný herecký pár, jejich postavy však představují dva odlišné světy, a tak Beruška nakonec Chlapce opouští.
Pavel Liška v roli Učitele je nekonečně zranitelný a sám zraňující. Když podlehne své touze, bezděky se vybaví Nabokův Humbert Humbert kradoucí Lolitiny doteky. Učitelův stud, zoufalství, láska, nejistota – to vše bez jediného slova křičí z plátna a divákovi je až trapno dívat se na tak intimní odhalování lidství.
Největším triumfem filmu je bezpochyby herecký výkon Zuzany Bydžovské. Od role matky ve filmu Gympl, díky níž se stala novou "Českou lvicí", se herečka posunula mnohem dál než jen z města na vesnici. Její syn má opět daleko do mazánka a premianta a ona má znovu tisíc a jednen důvod, proč otevřít láhev. Hysterickou křečovitost z Gymplu ale Bydžovská mění za smířenost a sílu osobnosti. Jakýsi tajný pakt, který její postava uzavřela se světem, jí dává elán usmívat se při věcném konstatování, že už je stará, usmívat se ve chvíli, kdy vypráví o svém muži, který ji bil. Její přesvědčivost vězí v lehkosti, jakou své postavě propůjčila. Herečka dokonce při natáčení porodí telátko. Scéna se díky jejímu výkonu stala jednou z nesilnějších okamžiků snímku.
Lze namítnout, že tempo vyprávění by mohlo být svižnější, střih filmu radikálnější. Nicméně bez dlouhých, intimních záběrů do tváří postav bychom přišli o jednu z hlavních ingrediencí podílející se na výsledné chuti Slámova snímku. Film překvapivě překypuje obraznými motivy, ať už to bylo autorovým záměrem či nikoli. Pastva krav, trhání třešní zatímco se zdvihá vítr a blíží se bouře, ztracený a znovu objevený pramen na dně studny.
Na konci se tvůrci nevyhnuli lehkému sentimentu a nabídli smířlivý závěr. Jako by si čeští filmaři stále netroufali na to, vypustit ubohého diváka z kinosálu bez bonbonku. Na druhou stranu je pravda, že po dvou hodinách intenzivního emocionálního vypětí divák vděčně uvítá odškodnění v podobě čerstvě narozeného telátka. Hledání štěstí se jeví, minimálně ve Slámových filmech, jako čím dál náročnější a čím dál více vysilující úkol. Můžeme jen doufat, že kromě štěstí najdou v budoucnu tvůrci opět sílu a odvahu natočit další vynikající film.
Kateřina Lundáková, Karolína Demelová
Venkovský učitel (Česko / Francie / Německo, 2008, 117 min)
Režie: Bohdan Sláma
Hrají: Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Voříšková, Miloš Černoušek, Marie Ludvíková, Miroslav Krobot, Zuzana Kronerová, Vojtěch Kotek
(31. 3. 2008, 12:00)
© Literární novinky (http://litenky.ff.cuni.cz/) 2008
článek naleznete na adrese
http://litenky.ff.cuni.cz/clanek.php/id-2141