WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.

Litenky

Začarovaný kruh čistoty

Lucie Břinková

Pohyb. Až na dno svých sil. Až za horizont vlastních možností. Dál už to nejde – a přece… Srdce puká, bolest je všude. Někam se ženeš. Nevnímáš okolí, nevnímáš bolest, nevnímáš ani sebe. Ale cítíš! Skrze tu palčivou bolest máš jasný důkaz: jsi na živu. Pro ten pocit „potom“ to stojí za to. Nic se tomu nevyrovná.


V polovině prosince (12. a 13. 12. 2006) byla příznivcům soudobého moderního tance, a tedy návštěvníkům divadla Ponec nabídnuta premiéra druhého projektu taneční skupiny DOT 504. Lenka Ottová, umělecká vedoucí této přejmenované a již ne amatérské, ale profesionální taneční skupiny (dřívější název Domino Dance Company), překvapila a představila velice kvalitní dílo.Po oba večery se společně s Purity představilo i dílo rakouské choreografky Helene Weinzierl Duo para ella >>>comida para dos, které tento večer zahájilo. Poté přichází premiérové představení

Taneční prostor zaplňují těla lačnící po extrémním vyčerpání. Přechází z extrému do extrému. Střídá se adrenalin s meditací. Pro někoho je to pocit uspokojení a zadostiučinění, pro druhé začátek lability. Sledujete těla. Jsou to těla tvořící společně s duší osobnost, nebo to jsou těla - pouhá hmota - potřebující neustálý pohyb?

Třicetiminutové představení přináší kromě hledání odpovědi na tuto otázku několik audio-vizuálních experimentů. Obvykle před začátkem představení vstupujete do rozsvíceného hlediště, posadíte se, koukáte do temna na jevišti a čekáte, co přijde. DOT 504 tentokrát zahájil netradičně. V hledišti je přítmí a na jevišti nasvíceno zajímavě, až nepřirozeně zkroucené tělo, které je omotáno jakýmsi provazovým žebříkem a připevněno ke stropu divadla. Houpe se, dýchá, ale je nenápadné. Čeká na ten pravý okamžik, aby se více rozhoupalo a rozeběhlo tak celý taneční příběh. Hra světel hned od začátku symbolizuje nekonečný kruh a těla náročně běhající neustále dokola jen potvrzují základní linii díla. Nejde tu o žádné popisné dění. Jde o pocity. Jde o fyzické vyčerpání a následné zklidnění. Přicházejí vtíravé myšlenky. Člověk by si vystřelil mozek, aby se jich zbavil… Ale tělo je rychlejší než samotné myšlenky… Zaznívají alikvotní tóny jedné z tanečnic, která se na určitou dobu mění v naříkající bytost. Svázanost postupuje z člověka na člověka. Energie jednomu ubývá, ale druhý jí nabývá.

Na laika může celá choreografie působit jako nic neříkající zmatek, ale k mému překvapení Lenka Ottová Purity důkladně promyslela. Nenašla jsem moc chybných prvků, které by narušily linii představení. Téměř každý symbol zapadá do celku. Otázka se setkává s odpovědí. Na pohyb odpovídá pohyb, pryč je komerční klišé choreografky vlastnící jednu z největších soukromých tanečních škol v Praze (odpolední škola pro veřejnost).

Na konci mi zůstává jen otázka: Proč Purity? Čistota? Čistokrevnost? Průzračnost? Nevinnost? Ryzost? Sytost?… Které slovo je to správné? Snad čistota a protančení se k samotné čistotě těla? Nebo sytost, kdy se dostáváme až k určité míře nabažení se? Všechna synonyma sice označují pocity, které vám během představení problesknou v myšlenkách, ale… Nevím jestli je úplně vhodné abstrakci, kterou Purity jsou, podtrhovat ještě mnohovýznamovým názvem. Ale Purity zde asi může znamenat úplně všechno, co jsem vyjmenovala. Pak mi začíná zapadat i poslední kostka chybějící k dokonalosti díla.

Že by s mutovanou taneční skupinou přišla i změna ze strany choreografky? Jestli bude DOT 504 postupovat touto cestou, tak si jejich další projekty nenechám ujít.


LitENky č. 3/23, roč. 2006/2007

(24. 12. 2006, 12:00, přidal uživatel lucie.brinkova)

Debata k článku


© Literární novinky 2004 - 2012 | ISSN 1804-7319 | redakce | mapa stránek
Prostor poskytuje: eldar.cz, web klokánek