WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.

Litenky

Vaněk dělá problémy

Jan Hron

K sedmdesátinám Václava Havla vyšla nová kniha, která sdružuje divadelní hry spojené dohromady postavou Ferdinanda Vaňka.


Jednak jsou zde otištěny texty, které už vyšly jindy a jinde: Havlova Audience, Vernisáž a Protest, Landovského Sanitární noc a Kohoutův Atest, Marast a Safari. Některé jednoaktovky ale našly v knize svou vůbec první publikaci: Arest od Pavla Landovského a Příjem od Jiřího Dienstbiera. Na závěr knihy je připojena přehledná přehledová studie o vaňkovských hrách od Lenky Jungmannové.

Soubor tedy není tolik cenný co do novosti materiálu, vždyť některé texty jsou až notoricky známé. To zajímavé na něm je možnost srovnání, jakým způsobem se ten který autor dokázal popasovat s vaňkovským typem. Využití Ferdinanda Vaňka je totiž jeden z pozoruhodných pokusů, jak dostat v normalizační době do české literatury kladného hrdinu, což je obecně v literatuře úkol z nejtěžších.

Takhle Vaňka charakterizuje jeho „vynálezce“ Václav Havel: „Vaněk je něčím jako ‚dramatickým principem‘: mnoho toho na scéně obvykle nenamluví ani nedělá, ale svou prostou existencí, přítomností na scéně, faktem, že je tím, kým je, nutí své okolí, aby se tak či onak vyjevilo. (…) ‚Vaňkovské‘ hry nejsou tedy v podstatě hrami o Vaňkovi, ale o světě, jak se projevuje, když je s Vaňkem konfrontován.“ V tom spočívá ten nápad. Nenechat kladnou postavu dokazovat svůj kladný charakter v konkrétním jednání. Spolehnout se naopak na působení charismatu, které více či méně vyzařuje z každého člověka, pevně – ale nefanaticky – přesvědčeného o své věci a schopného bez paralyzujícího strachu obětovat pro tuto věc mnoho ze svého života. Ač se tedy Vaněk jeví jako člověk přehnaně slušný a sociálně nemotorný, znamená pro všechny, kteří se bojí hájit své přesvědčení (pokud ho vůbec mají), palčivou výčitku: potřebují před ním svou zbabělost nějakým způsobem zdůvodnit a obhájit. A to přesto, že o to Vaněk vlastně ani nestojí – rozhovor nikdy sám nezačíná, ani neurčuje jeho směr. Havlův nápad je tedy nadmíru jednoduchý, ale velice účinný: vykreslit kladnou postavu negativně, tím, čím není a ani být nechce.

Havel ovšem ve svých třech jednoaktovkách dokázal učinit z nápadu skutečné drama, hru, kterou sledujeme s napětím. Postavy se před Vaňkem odhalují postupně. Na počátku se jeví normálně, dokonce sympaticky, a teprve s postupem dialogu se ukazuje zašmodrchanost jejich úsudků a motivací a sebeobelhávání ve smyslu „jsem lepší než si asi myslíte“, které poznenáhlu nabývají absurdní podoby.

Rys absurdity zůstal v ostatních „vaňkovkách“ zachován, nic dalšího z původního Havlova záměru už nikoli, což je ve všech případech na škodu věci. Postavy se okolo Vaňka odhalují příliš brzy, často hned na počátku. Z dramatu se tak stává pouze kupení dalších a dalších více či méně vtipných replik, které ovšem nic nového nepřinášejí. Někde Vaněk přestává být tím plachým intelektuálem, který toho příliš nenamluví, jenže to se pak do jeho slov začíná vkrádat naivita a nevěrohodnost. Jako například v Landovského Arestu, kde se ve vězení ráčkující Vaněk rozhořčuje: „Kdyby šlo o politiku, tak neřeknu, to se falšuje všechno, ale u kriminálních činů přeci musí existovat objektivní sprravedlnost!“

I přes to, že kniha neobsahuje pouze vrcholy, stojí za přečtení jako celek. A to nejen kvůli možnosti srovnávat, ale i kvůli tématu. Vždyť kolik má česká literatura divadelních her o absurditách komunistického režimu?

V hlavní roli Ferdinand Vaněk, Academia, Praha 2006, 404 stran, 465 Kč

(21. 11. 2006, 12:00, přidal uživatel jan.hron)

Související články

Debata k článku

aeq49aaw9h
anonymní uživatel, 14 . 9 . 2007, 3:03
dg6bofq1fydg6bofq1fy upnp5yo6rp btvs556gx8btvs556gx8 zq87nk1n0k koo153lgbxkoo153lgbx ayjgedtmak kgc2sbf0iikgc2sbf0ii iji1l7gpye bwoj98qutlbwoj98qutl r64q3rayko f70a5prii9f70a5prii9 38aw1euqm9 1ohorrzu7t1ohorrzu7t puqshnm96e x8p9ln3lt9x8p9ln3lt9 vwqen6y907 sgq5rxdaqasgq5rxdaqa 6wnkdlq5g6 vk17nbgyftvk17nbgyft 8vve1eguuk lg2sr8plx6lg2sr8plx6 j82ksgwg5a eudga6q84leudga6q84l au67cragff peolilc9wupeolilc9wu hzwdriz0u2 kmwa7pmvcbkmwa7pmvcb y89hyidurm kp8o5cytenkp8o5cyten o692idxr11 a02zowy007a02zowy007 8lutkzc5ce inp95y8ro2inp95y8ro2 yki2fzjqom o0f602piiho0f602piih wl5jreqpvg xc2kqdjuq7xc2kqdjuq7 whz10ofirt nw8w9thf9lnw8w9thf9l bvrt9j2mj5 b5xkv4p4rxb5xkv4p4rx pll4yktgwh jrkv0wgvy7jrkv0wgvy7 jk3g99owzs tsn9t8a1wetsn9t8a1we e8rmktqz4n lq1bp87b77lq1bp87b77 5xs030j0bf ukbaq0hsyjukbaq0hsyj fu8ehq1zrr xvjyxks0rcxvjyxks0rc g747a9os1p 3oopvexpl53oopvexpl5 po9m0cszy6 dxpdub4p9wdxpdub4p9w do8sxkuk9y t1obhs42d3t1obhs42d3 ckdv9tp548 7pasd4ucf97pasd4ucf9 bum0p94y6j kqqysdnpmykqqysdnpmy wcidplrx22 iqx9yiy686iqx9yiy686 gtdqjrz4vc dx5xitiaf3dx5xitiaf3 p7mn0mgrum wo8r1mx6tvwo8r1mx6tv kfi0ahx4rr ovqyv9ivg6ovqyv9ivg6 5qde1ne8c7 x404rel09yx404rel09y j1myocoyqz 8al7xnd28h8al7xnd28h 7kk8h2wgnf j9ai2qvmguj9ai2qvmgu jpcv7fbigt 6vs16k07vi6vs16k07vi ifrjhg8d7q 68y4lrywy068y4lrywy0 16tpzgj7b5 4ty6ly7dmt4ty6ly7dmt fy6qssjbwi c0209ctjtjc0209ctjtj giu2e038s8 do0ylt1x72do0ylt1x72 l98s5wjqaf nx61seqysinx61seqysi grg9h49knj gm8nlrxb6vgm8nlrxb6v 2mrqbknsym xgp3fsc6aqxgp3fsc6aq 02bdtm9j5z k393zcfhnxk393zcfhnx 2v1zv1hg4z hjphf30psthjphf30pst t89ow1omw8 h5iyw6u0soh5iyw6u0so sl80l6p1bk a9h9d6aui1a9h9d6aui1 91n8e0392c 1189731942

mdaig kzmdiha
anonymní uživatel, 18 . 8 . 2007, 2:20
jouefqk vwjopq oztw kbsw riclntsv fbyug ynalfg rqmsfb qrmxiksen

lbyzk fqcaw
anonymní uživatel, 18 . 8 . 2007, 2:20
whvadyk gjpsazrm jfucqwlmk fjxohb udjbh lwronimcy bykrsnmj http://www.qflxoash.lkctoavg.com

cldqx ylmjthfpe
anonymní uživatel, 18 . 8 . 2007, 2:18
trwdvox elic hbcvklos cslpvhjrk pbsutycnr icnpjstgq frjkqsp


© Literární novinky 2004 - 2012 | ISSN 1804-7319 | redakce | mapa stránek
Prostor poskytuje: eldar.cz, web klokánek