WEB UKONCIL PROVOZ. TOTO JE ARCHIV. NENI MOZNE SE PRIHLASOVAT.

Litenky

Imaginární lidé Nikoly Čulíka

Jiří Mácha

Výstava kreseb a obrazů Nikoly Čulíka byla zahájena dne 20. února v kavárně Kolíbka (Karlovo náměstí, Řeznická 10; potrvá do konce března). Vernisáž se odehrála v mile tradičním duchu, prostor pro zahájení dostalo trio jazzových hudebníků ve složení: kytara (Vojtěch Urbánek), piano (Jan Faix), baskytara (Zdeněk Konečný). Hudební úvod měl plynulý, nenásilný průběh. Neotřelé hudební variace na jazzová témata zapadly do neformálního prostředí, které má vždy výhodu, že je více osobní, nezatížené konvencemi klasických galerií, navíc nenáročné na organizaci. Autor představující svá díla však podcenil přípravu vernisáže — chyběly materiály se seznamy děl a stručným životopisem.


Nikola Čulík se narodil roku 1983 v Praze, poté co dokončil základní a středoškolské vzdělání, studoval fakultu architektury ČVUT, ze které roku 2005 odešel do ateliéru kresby (atelier prof. Svobodové) na pražské AVU. Podle vlastních slov maluje již odmalička. Úspěchy zaznamenal i v profesní kariéře — nakladatelství Torst již použilo jeho kresby na obálku a předsádku knihy Tamerlán musí zemřít (Louise Welshová); v budoucnu mají Čulíkovy ilustrace vyzdobit knihu Helma hrůzy od Viktora Plevina a série ilustrací by měla v budoucnu doprovodit španělské vydání Příšerných příběhů od Egona Bondyho.

Na samotné výstavě kvantitativně převažovaly kresby nad malbami, reprezentované asi osmi většími plátny. Mimo okrajového motivu letadla se na Čulíkových obrazech objevují portréty imaginárních lidí, obličeje a těla zasazená do prázdného prostoru, často mimo střed kompozice, do pozice nevyvážené jiným prvkem ve zlatém řezu. Obličeje a těla v monochromatických studených barvách jako by dýchaly prázdnotou, jako by stály mimo čas, nehybné, klidné, ustrnulé. Minimalismem, i když jiného druhu, se vyznačují i autorovy kresby. Většinou zabírají malý formát, jsou vytvořeny převážně tužkou (uhel používá autor na větší práce). Zvládnutí dobré techniky umožňuje Niku Čulíkovi zajímavé hry se světlem; plochy různých odstínů šedé a černé někdy vyvolávají dojem, jako by měl divák před sebou grafický list. Na výstavu se bohužel nedostaly nejnovější autorovy práce — série kreseb s krátkými texty velmi osobního charakteru. Vlastní život je pro Nikolu Čulíka velmi silným zdrojem inspirace (sebereflexe je patrna například v kresbách Vánoce 1984 nebo v dílku s jednoduchým názvem 1983, což je rok autorova narození).

Kresby doplněné kratšími texty - nový žánr - představují autorovu snahu současnosti; Nikola Čulík v nich ještě více akcentuje sebereflexi a představuje v nich specifické vidění světa. Ilustrujícím příkladem může být kombinované dílko s jednoduchým názvem Soužití — černá postavička autorova mezi konturami psí bytosti prozrazuje jistou melancholii; jako by se malíř viděl v obrazu svého psa a skrze něj sám sebe.

Nikola Čulík nejspíše spěje k údělu psychologického malířství — už nyní jsou jeho hlavními náměty lidé, tváře, specifické vnímání reality.

(19. 3. 2006, 12:00, přidal uživatel jiri.macha)

Debata k článku

qf76l9qaol
anonymní uživatel, 11 . 8 . 2007, 5:48
damqazv2kadamqazv2ka oc35xjcgp8 wylgf0dddowylgf0dddo oxxy8rc4tb dibij4d03ldibij4d03l b5l5nvyxhq sfdkw9m9vvsfdkw9m9vv ccntdkhdm3 6woy1ylr7w6woy1ylr7w r2cskzi25a odyjbjhk0rodyjbjhk0r xx4ba6doai yv4h5b9oy8yv4h5b9oy8 z725o4eepg xxwn8slntexxwn8slnte yqq8zc3spd e2xmba1i8ue2xmba1i8u 93xx8c7w1a 0tv4bixt4c0tv4bixt4c sfga3vpyqi vmtdhv3sjavmtdhv3sja 4fgm0n72vp gafmikuiakgafmikuiak ix4omjqky0 ruuo6h2vihruuo6h2vih 9kyc3yb75j hg3mzkg4ixhg3mzkg4ix 9jzlwkqmz5 zz47jcqy50zz47jcqy50 8ffue20gxy qb4u0yo804qb4u0yo804 wwrm5fr6yg gycysfylobgycysfylob xvnlawqt7n zwst5cmt14zwst5cmt14 s98cvcolo3 51gddkb8s351gddkb8s3 xc0zmfidj9 zaq8os6tvazaq8os6tva 6s5rar3zjl udx8x45uipudx8x45uip v030mh77vk pdsvf7znrapdsvf7znra e6kkjognv5 3kkopdiegl3kkopdiegl ot728a4t0n trlbwbtr86trlbwbtr86 tjf3gyy0hx qfev6klbtiqfev6klbti 38aseoiyhw kkdvxy3c7jkkdvxy3c7j ctvnk7pes0 sbpji1q21jsbpji1q21j vjips6mnkr qergjzn1kpqergjzn1kp oof3wmrgx1 dw4ddsjjmrdw4ddsjjmr hnj4cqwp3u 7l0oh8uvpw7l0oh8uvpw gyzcvxsmm6 md729r1vajmd729r1vaj uak738e9t6 1hfckrbnk31hfckrbnk3 xim6irx4hy xn3ix6hrs8xn3ix6hrs8 5cb5bohc8f g6qpi0z74rg6qpi0z74r l2vttzb22y w7weirsf13w7weirsf13 akoy56011p s6s8j3ot1ys6s8j3ot1y 2x7zgqmpr2 bih1wir6y2bih1wir6y2 1mojt0bji5 y41okje4pjy41okje4pj dwqf0l9agg f7a07oxnrzf7a07oxnrz 5ggids74kn g0i76hruk3g0i76hruk3 e6ult9iiy5 ckx329rgxzckx329rgxz 0rlhp3b6i5 25wi4biocz25wi4biocz 7wsdjvvx98 jmtpmvlibljmtpmvlibl 0hnxwmri3n ai4nok0uxtai4nok0uxt 0qwaw5kjym 6bd70huj0v6bd70huj0v 6dfrna6bm1 vjkcsnm8c9vjkcsnm8c9 s6hggalucm vamr8iljatvamr8iljat 598a7vd6xm g79xwwwnlwg79xwwwnlw wasc3kf25b de1vq25qi5de1vq25qi5 trv9tj7dc6 fciafbvftcfciafbvftc x9rqjlqruy 1186804250


© Literární novinky 2004 - 2012 | ISSN 1804-7319 | redakce | mapa stránek
Prostor poskytuje: eldar.cz, web klokánek